fakta

Sånt ni inte fått veta om Kosovo och ställena jag nu är på. Inte brytt er om. Men som jag nu kommer förtälja!
  • Det är dimma 80 procent av tiden här i Janjevo!
  • Det är näst intill omöjligt att köpa en kalender här utan en sexig flicka på bild! (det betyder inte att folket vill ha det dock!)
  • Det finns ett gigantiskt vitrinskåp i varje hem.
  • Det finns typ aldrig tillgång till säkerhetsbälte i baksätena!
  • De flesta tar bara på sig bältet i framsätet om polisen syns till!
  • Alla röker!! Överallt. Restauranger, butiker med rökförbud, hemma.
  • Det finns alldeles för många medelålders män i kostym och solbrillor som sjunger och i sina musikvideor har UNGA kråmande halvnakna tjejer som de själva verkar helt ointresserade av.
  • Alla kör för fort.
  • 94 procent av befolkningen har en wolkswagen.
  • Alla nybyggda hus har spännande former och unik arkitektur. (Egen-designade)
  • Överallt står halvfärdiga hus. Folk som ska återvända till Kosovo och är rika och bygger nytt hus. Eller hus som började byggas före kriget.
  • Alla skåpsluckor, tv-apparater, bord, skåp osv bör dekoreras med en liten duk som hänger ner som en trekant.
  • Den dekorativa inredningsstilen hägrar. (Snackar florist-språk här. Vet inte om man säger dekorativt om inredning men jag menar. Många krussiduller, dukar, blommor, mönster, prylar. Inte stilrent eller less is more!)
  • Nästan ingen betalar för sin el i Janjevo!
  • Man tar av sig skorna utanför huset.
  • Man dricker starkt te i små små glas.
  • En vanligt 2liters cola här kostar 1,25 Euro. Och det klassas som dyrt varav alla köper falsk. För samma pris kan du få några kilo paprika eller 2 kaffe på ett cafe.
Dessa fakta bygger jag på de familjer jag besökt. Alltså mest romer! :) haha. ta det inte för seriöst om någon känner sig sårad. :P

Kommentarer
Postat av: anna

Tack för informationen, verkligen värt att veta!!! Jag menar att jag tycker det är intressant!

2011-12-31 @ 12:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0