Tekniken att söka jobb!

 Besöket på Pomona gick bra. Var inte som jag trott. En engagerad man som jobbade med rekrytering gav oss tips om hur man söker jobb. För att sticka ut. Verka självsäker. Verka INTRESSERAD av jobbet.
 Tyckte han var på mig hela tiden. Förutom tre till som nästan såg dubbelt så nervösa ut. 
 Jag fick berätta hur jag åkt runt i till olika företag och frågat om jobb. Och han sågade min teknik hårt. Sa att jag var precis som alla andra och att det aldrig funkar! Jag blev djupt besviken och ville hem. Jag var värdelös på att söka jobb tydligen!

MEN...

 Då kom vändningen. Han frågade.
"Kände du dig förberedd när du åkte dit?"
"Ja... tja jag hade med mig papper om de skulle vara intresserade att veta mer om mig."
"Men var du förberedd om de skulle vilja veta mer!?"
"Jo jag kände mig förberedd!"
(Bara låt mig vara läskiga man!!! Vad ska jag säga?)
"Om de skulle säga. Kom! Jag behöver en florist till har du 10 minuter nu!? Vad säger du då?"
"Ok! Skulle jag säga!"
"Varför vill du jobba som florist?"
"Öh...."
(Skulle jag svara nu. Inför alla människor här. Till den läskiga, stressade mannen i kostym!)
"För eh... att jag är mycket intresserad av mitt yrke.... Jag brinner för att... skapa och älskar att skapa med ett levande material och olika färger... Tycker om att ta kunder. Att se dem glada och få uppfylla deras önskingar!" (Kändes som om han snart skulle komma med ännu mer dräpande kritik!)
"Vad skulle du tillföra oss??"
"Jag är snabb. Gör de uppgifter jag får fort. Försöker ta intiativ att hitta på saker själv och jag gillar att ta kunder."
(Kändes som jag snabbt läste innantill till mitt säljbrev men jag bara babbla på!)
"BRA! Du var förberedd!"
Kändes som om jag stod på en prispall. Den galna mannen tyckte mitt nervösa bluddrande var bra!!! ville nästan ställe mig upp och göra en segergest!

 Du är inte som alla andra. För du är ju bäst på ditt yrke. INTE SANT!?? VISA DET DÅ!
 Även om han var läskig kände man sig lite peppad efter mötet. ! ;)

(Bilden: Ja, jag kan!!! haha)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0