Lång resa

Ni känner mig. Jag skulle kunna skriva ett helt A4 om resan på tåget. 18 timmar som blev typ 15-16! ;) En lång resa full med äventyr. som vanligt i mitt lilla händelselösa liv.
Men jag ska inte tråka ut er. även om jag tänker berätta lite för detaljrikt om den. Men jag menar. Bara o skrolla ner ju!!!

Resan började dåligt. fick åka åt sidan och byggde upp ett illamående som förstärktes av pressbyråns dåliga kaffe-doft i Hallsberg! såg en man som gick så fruktansvärt nerböjt att jag fick ont i hjärtat. han satt där och halvsov!
Men resan tog inte slut där. Efter 40 minuter kom mitt tåg. Såg ut över Hallsberg. minns att jag tyckte det var vackert sist jag åkte upp den tiden. det var det nu med! :)

Hamnade bakom en man som snackade gibbrish! Han vägrade visa biljetten och började gråta när han inte fick liggvagn. han vände sig bak till mig och kollade på mig mystisk och sa:
"Ha dle fotjahne shule ka!"
Jag tog till min svenska sida och ignorerade honom. Stenhårt!
"Höj gja to le ntiandh!" sa han och luktade alkohol.
Kollade på mobilen som om den var en diamant!
Funderade sen om det var riktigt rätt. Jag menar. Vad hade skadat mig att i alla fall tittat på honom och sagt.
"Va säger du farbror lilla?!" XD
Kanske det hade gjort hans dag!
Varför är jag så skrämd, blyg och svensk jämt!!??

Jag läste, åt kvällsmat. Njöt hela vägen till Stockholm då tåget plötsligt blev fullt och jag inte längre kunde sträcka på benen. dessutom dök de upp, jag vet inte hur många, smått berusade män. En sjöng vackra visor på finska (Kunde väl gått an) en annan skrek om hammarby. en tredje skojade om barbapappa och skrattade så han tjöt! den fjärde skrattade bara allmänt och skålade ibland.
en femte man sa att han skulle slänga ut dem om de inte höll käft!

Jag såg film men var allmänt svårt att koncentrera sig när hammarby då och då överröstade hitler. (jag såg Hitler, the rise of evil.) Så jag gav upp efter halva och såg simpsons.

På morgonen, eller klockan fyra, gav jag upp sovandet. jag bara frös och stördes av de där männen ideligen! Men några timmar hade jag sovit då jag la mig fem. (Hade fått två egna platser igen) Var inte särskilt bekvämt heller.
Åt godis och såg film!:) gick på toan och det var sista gången. ÄCKLIGT!
Mitt på morgonen kom konduktören och frågade vars jag skulle.
"Bastuträsk!" sa jag efter lång tid med min morgonhjärna!
"var det inte Lycksele?"
"Jo men jag byter i Bastuträsk, sen Skelefte sen Lycksele!"
"Men vet du inte att det går förbindelser från umeå?"
"Jo... jag valde inte detta själv. tog det billigaste!"
"Du har hur som helst missat förbindelsen i Bastuträsk! den i Umeå också!"
Sen gick han. Och jag satt nervös hela vägen till umeå. Hur skulle jag göra då?

När vi var i Umeå. Då kom han äntligen tillbaka med svar. jag hade ju nästan börjat gråta av nervositet! haha...
"får inte tag på någon så åk du lugnt till Bastuträsk. de får väl fixa taxi åt dig till Skelefte!"
"Jag kan inte åka direkt till Lycksele från Bastuträsk på något sätt!?"
"kanske det!"
Åkte vidare men inte länge förrän han kom igen.
"I vindeln har du taxi. Det är nästa station!"
Och i vindeln satt jag länge. Först blev jag utskrattade av ännu en konduktör med ted Gärdestad-frisyr för att jag skulle åka till bastuträsk och byta. Sedan upptäckte vi att det inte fanns någon taxi där. En annan taxichafför som kyckligtvis var där hjälpte mig och ringde runt. bara för att upptäcka att det inte var bokat någon Taxi åt mig i Vindeln utan i Umeå!

Sen kom en annan man som bara ville se att jag satt där.
Sen kom den mannen tillbaka och sa att jag skulle åka med han. han skulle bara byta bil.
Så kom han. vi åkte hem till han så han kunde se att han veeeerkligen skulle skjutsa mig!
Så åkte vi och han körde asilla!
Jag somnade och vaknade i Lycksele!
"Vars ska du?!"
"hedlundavägen!"
Känns skönt att vara här!
(orkade ni läsa det här får ni en banan!)

Kommentarer
Postat av: alida

en banan till mig! :D

2011-10-02 @ 10:05:31
URL: http://alidacarlmans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0