Svenska?

Kom och tänka på något när jag nyss stött på ett par i typ samma situation som jag och Orhan. En är inte från sverige. Hur de hela tiden får kritik för att inte prata svenska med varandra.
Känner igen mig.
Men jag undrar...
Tror folk att vi är tillsammans för att leka skola?
..
Varför ska så mycket människor hålla på och klaga. Jag vet! De gör de inte för att döma. Utan för att de tycker de är praktiskt!? Han måste ju ändå lära sig svenska! Så då kan ju vi utnyttja våran glada relation till att ständigt missförstå varandra och vara irriterade på varandra för att vi inte hittar de rätta orden!
Men på rösten låter ju 50 procent som de är arga på oss. Som om man förstör deras liv med att prata på engelska!?
Märkligt.
..
..
Kan inte alla som lever i sina fantastiska svenska förhållande tänka på att de inte behöver sitta och hålla på och kämpa för att förstå varandra. Vi vill väl också kunna skoja med varandra. Prata med varandra normalt. Inte hålla på och kämpa.
Inte går väl jag och rättar till i nåt random par! "Nu borde ju du lära din man att laga kyckling. Tycker ofta han sitter i soffan när jag hälsar på!" eller "Din fru är ALLDELES för blyg. Du måste sluta prata så hon får någon chans!" Man måste kunna laga god mat och prata också för att funka i samhället!
..
Och sen vet väl folk inte vad vi gör i våran hemlighet. Vi kanske pratar massa svenska och romani!!!
Om Orhan skulle börja prata romani med mig när vi är hos hans familj för att jag ska lära mig skulle jag ju börja gråta eller bli ytterst katig (=en liten irriterande skit!) !!! Skulle känna mig ensam och övergiven. Korkad och utittad med förväntingar på mig!
..
Så jag vill bara, på ett mycket vänligt men ändå bestämt sätt säga. Håll käften. Det är ytterst irriterande och sitta där och ha kul med varandra då någon bara MÅSTE inflika. "Varför pratar ni baaaaaaara engelska med varandra!"
Snacka om att ta kål på stämningen. Tänk på det när ni stöter på par från olika länder!
Sköt era egna bekymmer.

Kommentarer
Postat av: anna

Vänligt, men bestämt! Men du argumenterar väldigt bra, det där får du uttrycka när någon säger nått. Det är som sagt bra argument!

2012-04-04 @ 00:25:46
Postat av: Bibbi

Helt rätt Petra. Jag förstår precis vad du säger samtidigt som jag kan förstå de som tycker annorlunda. Men de får tycka tyst! Jag är glad för er skull som har hittat ett språk som ni kan dela era känslor på, för det är nog det viktigaste av allt.



Stor kram och massa kärlek på er båda på alla språk som finns :-)

2012-04-05 @ 08:51:03
URL: http://tryggimigsjalv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0