svensk mat

Eftersom jag satt och funderade på matt kom jag in på wikipedi om svensk mat. Och jag sitter och skrattar för mig själv. För att allt får en sån vettig förklaring. Och man känner igen sig... Aha. därför äter vi så. Eller så dyker  det upp nåt löjligt fakta som jag bara måste säga till Orhan som nog är ganska trött på mina svenska mathistorier!
..
..
 Som till exempel att svenskar inte riktigt ville äta färska grönsaker trots att vi på senare tid kunde. Först på 1800-talet började man prova. Svenskar har tydligen fortfarande lite svårt med färska grönsaker.
Att lingonsylt är så populärt eftersom det var våran c-vitamin-källa under vintern. (Då vi inte kunde ha färska grönsaker!)
 Svenskar ville inte heller äta svamp tills nu på senare tid. Man fick kämpa för att ändra svenskens inställning till svamp på 1800-talet! Trots att det var svält gick svensken hellre ut och plockade barn och lavar än svamp!
 Vetemjöl höll inte under vintern så bröd lagades mest på korn och råg. (Hårdbröd, tunnbröd, surbröd) Och en rik svensk skulle bara baka 2 gånger/år. Bakade man oftare så var man fattig. Man bakade så det räckte under hela året. Och för att få barnen att äta sa man till exempel att mögligt bröd gjorde en stark!
 Sverige konsumerar mest kaffe jämtemot hur stor befolkning vi har. (10 kg per person per år! Ca 4 koppar/dag!) Endast Finland dricker mer. Och det beror på våran stora kärlek till fika och kaffepauser!
 ..
 
Orhan lagar raggmunkar... med stekt fläsk såkalrt!
..
Nu ska jag inte tråka ut er mer! haha... Det kanske bara är jag som älskar såna här fakta!
Hade

Kommentarer
Postat av: Ulrika Emini

Gör moussaka eller tacopaj! det går hem :)

2012-09-18 @ 15:01:54
URL: http://ulrikaemini.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0