Typiskt tyskt!

När jag var i Kosovo drog jag upp massa saker som jag tyckte var typiska för landet. Tänkte jag skulle göra det med Tyskland också. Men det är klurigare. Inte så stor kulturskillnad mot Sverige. Plus att jag inte är i ett tyskt hem. Så jag ser inte allt. Men några saker har jag reagerat på här i Bottrop!!!
..
I Sverige har nästan ALLA en liten fönsterlampa. Ja det är nästan omöjligt att se ett hus utan en endaste liten lampa som hänger i ett fönster. (Utom jag då. Vi har inte en endaste liten minilampa i fönstrena!!! Så alla är inte såna. Men ni fattar. Eller hur?)
Här i Tyskland är det inte lampor som gäller utan... små dekorationer! Små fjompiga "ära vare gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden"-saker! Allt från fjärilar i papper som hänger i trådar med små pappersblommor. Eller hjärtan bjord i bast.. Helst saker i naturfärger! Oftast hjärtan, fjärilar, löv och blommor!
När vi var på marknad på torget fanns det ett helt stånd med sådana saker. Så ni fattar. Det finns busines för pappersgrejer som man kan hänga upp!
..
Ett typiskt Tyskt fönster!
..
En annan sak är trädgårdarna. Ja jag har aldrig promenerat runt i en stad/by med så många fixade trädgårdar. Ja ni säger väl inte emot när jag säger att svenska trädgårdar antingen består av den trädgård de fick när de flyttade dit. Som kom dit när huset gjordes! Några rabatter efter huskanten! Eller så är det någon galning som planterat buskar och träd i hela trädgården för att få frukt. Plus att vi älskar gräsmattor där barnen kan springa omkring. (Trams! Nu för tiden springer väl inga barn omkring?)
Det finns ett par få som faktiskt försöker hänga med i trenden för trädgårdar och gör i ordning. I Slätte finns det ca 2-3  som jag brukar titta på och tänka. "Oj de anstränger sig."
.
Här i Tyskland är det tvärtom och kanske ett fåtal gånger man stannar och tänker. "Va? Har de missat att fixa trädgården?"
Alla är med i senaste trenden. Stenläggningar nå våldsamt på framsidan med några coola buskar.. Lite eller nästan ingen gräsmatta. Formklippta buskar och stora träplank. Ja jag kan säga. Tyskland ser ut som direkt från en trädgårdskatalog om trädgården 2012!
Det enda är väl deras stora kärlek för buskar. Nån måtta får det vara. Det är fint med lite blommor också! Men jag antar att här är grönt och fint året om! :)
..
Har inga bra bilder på trädgårdarna. Men någon gång ska jag väl ge mig ut. Om inte annat kan jag spara som inspirationf för min framtida trädgård haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0