Inget arbete för mig!

Nej usch.. jag vill inte bli florist. Inte alls!
sitter och tittar efter jobb. Vet inte om jobb för hösten kommit ut än. Men när jag söker på florist knyter det sig i magen.
Alla floristchefer är såna, mina dömande åsikt, krävande surtanter med bestämda åsikter! Såna där lite kraftiga kvinnor med smilgroparna nere vid hakan. Som rynkar på näsan när man gör begravningsarrangemang, klagar på att hon minsann brukar börja med rosorna inte kryssen och måste hålla tal i fikarummet om det bara sålts för 7000 en dag!
..
Jag har inte stått i kassa på åratal. Jag står inte i kassa här heller. Mitt jobb här är att prata med och hjälpa kunder och skapa, ta hand om växter. Ett alldeles underbart jobb. Precis vad jag önskat! Dock skulle jag kunna stå i kassan. Känner mig så hemma här nu.
Floristjobb är att sälja. INTE att skapa! (det är en illusion för kunderna!)
.
Nervöst ska jag stå och skapa en bukett till en kund. Tidspress, allt medan chefen eller de anställda tittar på mig med bistra miner. Har vi anställt rätt tjej. Gör hon buketten efter de regler vi har i vår butik!
..
..
Jag har nog vetat detta sen jag började praktisera under min utbildning. Jag är ingen riktig florist. Jag älskar att skapa. Jag kan vara trevlig med kunder i lagom nivå. Jag gillar blommor och växter. Men det är inte min grej! Att jobba under någon. Någon som bestämmer vad jag ska göra. Jag är inte heller en säljande person. Jag kan inte få dig att köpa fem blommor mer än beräknat.
..
Kan inte sätta ord på det jag vill. Men en sak är säker. Jag vill inte bli florist.
Men när jag satt där och tittade på arbetsförmedlingen kom ett stort problem. Var och vad ska jag söka då? Jag kan tänka mig hela Sverige. Ska jag då sitta och titta igenom varenda jobb i hela Sverige.
Suck och blä...

Kommentarer
Postat av: Camilla Rosén

oj oj vilket dilemma! du är en kreativ och skapande människa, kanske inte så säljande... det har du rätt i... men blomsterhandlare som ska ha det på sitt sätt kan göra alla kreativa till vansinniga!! vad ska du då göra?? gå in på AF´s sida och gör ett intressetest, sök sen jobb därefter... eller skriv ett intressant CV och publicera, för att sen bli kontaktad... Låt inte din otroliga kreativitet, färg och formrikedom gå till spillo!! håller alla tummar jag kan =) KRAM

2012-05-25 @ 22:46:29
URL: http://kreativacamilla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0