Festlig helg

 Helgen har gått i festens och matens.. ehm.. tecken. Jag har inte varit nåt hungrig i helgen. Skrämmande.
 Hur som helst.
 Lördagen började med att familjen skulle på sorgbesök. ja stannade hemma o pillade istället. Men så skrev mamma att vi var bjudna på fest hos Veilo.
 Inte för att ja riktigt visste vem det var men det lät trevligt. Frågade vilka det var och fick de unga medlemmarna i familjens namn o märklig felskrivning.
 Jag fixade snabbt i ordning mig och de kom. Vi åkte dit. 
 Det blev massa mat... massa balkansk mat (det heter balkan va? Forna jugoslavområdet) Det började med en soppa som förrätt. Hrm hrm. Nu ska ja försöka skriva rätt. pasol, fasol.. hehe En soppa med bönor helt enkelr med nybakt bröd till. mcyket gott!
 Efter det fick vi Kåldolmar.. som ja inte vet eller minns vad det heter på serbiska. salma? haha XP Give up!
 Om man tyckte det var mättande och nog fick vi sedan kycklinggryta med ris. Uj uj uj...
 O det kunde ju också räckt men så fort tallrikarna var rena dök det upp ännu en rätt. Pita. Tror detta var kopita. Alla dessa olika sortes pitor o allt vad det heter tss tss.
 Sedan var middagen slut och en otrooooligt märklig eftterrätt dök upp. Socker, olja och mjöl var de få ingredienser ja uppfattade och.. det smakade.. socker!!!! XP Var som nån sorts friterad otroligt söt sockerkaka som badade i sockerlag. haha XP
 Jag tog en. Och det.. räckte mer än väl haha. Men vad ja märkt är de därifrån större i sockeranvändningen än vad vi i sverige är. (Ska inte prata för alla jönsar) Allt ska vara med socker. Har inte träffat någon som dricker kaffe svart än.. bland annat

 Oj vad ja babblar om mat. Men det var trevligt. De börjades röka. o ja har upptäckt hur löjligt känslig jag är för det. Men som tur var var alla grabbar klara med maten och vi gick ut. Ockcå trevligt även om ja känner mig som Petra in the middle. Eftersom Syrran e med sin pojkvän. Hälften kan knappt svenska. Eller så pratar de med varandra på serbiska! YEY!

 Hur som helst. Som om inte detta var nog med festligheter. Idag var det farsdag. Ja o syrran och mamma fixade till en god orientalisk gryta. JAg gjorde en lite modern solitär med en protea till han :D
 Till efttterätt glass, dajmtårta och exotisk fruktsallad :D En lite mer normal matmängd haha XP

 God natt :D


Kommentarer
Postat av: alida

hejsan! med svart kaffe... menar du utan mjölk elle socker?? hehe isåfall dricker mamma de!! henne har du la träffat ;)

2009-11-09 @ 17:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0