Gripen?!

Det är märkligt. Jag som är en sån "cool" person har känsliga punkter! Kom och tänka på det nu när jag läser Harry Potter böckerna hur vissa händelser alltid berör mig. Gör mig gripen och ger mig en oerhörd lust att berätta för alla hur fint det var! Och det är inga romantiska ögonblick eller löjliga hjälteuppdrag.

Det är inte bara i Harry Potter såklart heller. Utan just såna här typer händelser i alla böcker och filmer berör mig nåt så våldsamt!

Pinsamt?!


exempel 1: Uppmuntran/hjälp till någon som behöver det. Harry Potter har en klasskamrat som heter Neville Longbottom, han är dålig på allt. Som hela tiden klantar till sig och ständigt blir retad. Hans föräldrar blev när han var liten torterade av en förbannelse och sedan dödade.

När de på en lektion får lära sig om sådan hemska förbannelser blir Neville nedstämd. Efter lektionen kommer läraren ner och bjuder upp honom på te. Läraren är en ruffig man som ser otäck ut och är ganska "våldsam" i sitt handlande.  Han ger honom en bok om vattenväxter som han tror Neville ska vara intresserad av eftersom han fått höra av örtlära-läraren att han är väldigt duktig på växter.

Då sitter jag där. Och nästan börjar grina för att det är så fint att uppmuntra någon som alltid får höra att han är dålig! Istället för att krama om personen och säga. Stackars dig. Dog dina päron!? Är det normalt?


Exempel 2: Djur och människo-gemenskap. Harrys vän Ron har haft en råtta som "dör" (kan vi säga.). Han har hela tiden bråkat med Hermiones katt. Eftersom katten velat äta upp hans råtta. (i slutet av boken får man dock reda på att råttan var ond och det var därför katten hela tiden velat döda just den!)

På vägen hem får Ron en liten miniuggla av en man eftersom han inte längre har ett husdjur. Ron låter oväntat katten lukta på ugglan för att godkänna den! Katten spinner till svar. Och de blir vänner.

Men hur pinsamt kan det bli. När jag skriver det här ser det jättelöjligt ut. Men JA, jag sitter och blir alldeles berörd av vilket fint ögonblick det är. Och det är något speciellt med djur. Fina ögonblick mellan ett djur och människa, där de förstår varandra!

Kram

Jag är mesigare än jag tror... haha

(bilderna är från filmen. Men dessa scener finns inte ens med i filmen. Så sök inte efter dem där!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0