Petra om krukdahlian

"Du kan du hjälpa oss!"
"Visst!"
"Ja vi vet ju inte mer om den här än att det är en väldigt fin blomma!"
"Jaa..." (kort paus) "Det är en krukdahlia. Den blir lite mindre än en vanlig Dahlia!"
"Ja men ska man ha den soligt, ljust, skuggigt, varmt?"
"Ja de känns ju som en ganska härdig blomma men jag tror den gillar att ha det ljust!"
"Men kan man ha den ute nu tro?"
"Njae.. den gillar nog att ha det varmt. Blir det en köldknäpp nu kan den nog bli lite ful. Kanske klarar den sig men ful blir den!"
"Kanske ska vi ha den i kruka nu första veckan då?"
"Ja men det låter bra!"
..
Det är helt fantastiskt hur jag kan stå och bladdra persilja. Men jag vill verkligen inte säga till en kund. "Jag vet inget!" Så jag hittar på eller svarar med svar där kunden får fylla i egna ord! ibland drar jag till med någon anekdot från den egna trädgården! (då låter man så intressant och berest inom trädgårdsyrket!) Men vist låter jag professionell i min konversation. Rätt eller fel... Kunden blir nöjd. Med mina tomma ord och flumiga svar som kan betyda vad som helst!
Men vad gör man. Inte läste jag om krukdahlia i skolan heller! Men fråga mig om hur lång snittyta och varmt vatten den ska ha i snitt så ska jag nog kunna ge en fantastiskt bra gissning! ;) (tror föresten någon av mina kära lärare lärde mig att det är bättre att hitta på än att stå där som ett fån! Så det så!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0