Laga middag!

Trodde nästan jag skulle laga kvällsmaten idag. Eller det var så tills svärmor drog fram alldeles för mycket kött till lunchen och var tvungen att göra nåt med det till kvällsmaten också! XD Så jag lagar mat en annan dag!
Känns som en oerhörd press. Det är första gången jag lagar mat till dem och jag vill att det ska vara ypperligt och perfekt. En riktigt smakexplosion som vittnar om en matälskande kvinna! Så de inte tror jag är en sån där lat svensk flicka som inte kan nåt om mat! Nej nej.. jag ska lyfta upp de svenska kvinnorna!

..

..

Först tänkte jag. Jag kanske ska göra nåt svenskt. Det är kul att visa upp min kultur och våran goda mat.
Men den svenska maten är lite.. udda? Mer än hälften av våra måltider består av gris. Eller man ska ha stekt fläsk till! (Fläsk och löksås, blodpudding, fläskpannkaka osv) Och det är svårsmält i en familj där vissa inte äter gris.

Sedan äter man sylt till massa mat. (Raggmunkar, palt, potatisbullar, gröt osv) Och man kan INTE äta sött till middag enligt vissa!

Sen har vi ju självkalrt såna där märkliga smaker. Inlagda saker. (Sill, surströmming osv) Och det vågar jag inte riktigt prova sådär bara. Inte första gången!

Det enda jag kom på som är någorlunda normalt var potatis, kött och brunsås (lingonsylt!)... Och det är ju skolmat på högsta nivå!

..

Så jag lämnade det svenska bakom mig och försöka tänka. Vad gillar jag att göra. Kom fram till antingen paj eller någon kryddig gryta! Just nu lutar det mest åt indisk inspirerade starka köttbullar i en god sås. Med ris... gärna chapati också. Men det orkar jag aldrig göra...

.

Kunde aldrig tro att det var sådan press att laga mat åt svärfamiljen! haha XD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0